2017 tog de över driften av ångbåten S/S Warpen i Bollnäs. Fyra år senare tog de över Camping Långnäs. Familjen Kristiansson satsar bara på saker de verkligen tror på, och nu vill de göra Bollnäs kommun och Hälsingland till topp fem-destination inom besöksnäringen. 

I Sverige finns omkring 250 ångfartyg i drift. De flesta är mindre fritidsbåtar, och endast 40 ångfartyg kör i trafik. Ett av dem heter S/S Warpen, byggdes 1873 och utgår sedan 1994 från Långnäs i Bollnäs. Ångbåten ägs och underhålls av Bollnäs Ångbåtssällskap, men drivs av familjen Kristiansson på PnP Rederi sedan 2017.  2021 tog familjen även över Camping Långnäs.

I fjol blev nästan alla coronaanpassade turer slutsålda, och man tror på stort intresse även denna sommar.

– Ångbåtsföreningen gör ett bra jobb och vi är så glada för de lokala sponsorer som stöttar verksamheten, säger Patrik Kristiansson som är vd för PnP Rederi.

Patrik växte upp i Bollnäs och flyttade senare till Härnösand för att gå sjöfartsgymnasiet. Han arbetade på sjön under många år innan han övergick till IT- branschen. Efter att ha tröttnat återgick han till sjöfart och arbetade med båtuthyrning på Göta Kanal och på kanalbåtarna Juno, Diana och Wilhelm Tham som går mellan Stockholm och Göteborg. 

2011 startade Familjen Kristiansson PnP Rederi och började trafikera Göta Kanal med kanalbåten M/S Ceres. 2017 tog Patrik över driften av S/S Warpen i Bollnäs, tillsammans med sin dotter Carolin Kristiansson – affärsutvecklare inom turistbranschen med inriktning hållbar destinationsutveckling.  Carolin har tidigare jobbat som restaurangkonsult, bröllopskoordinator och sjöman på Göta kanal och i Stockholms skärgård.

Ny Kock på både S/S Warpen och restaurang Sjöboden på Camping Långnäs är Robert Ivarsson. Han har lång erfarenhet som kock och är bland annat utbildad på Restaurangakademin i Stockholm. De senaste elva åren har han arbetat som kock och sous chef på Utö Värdshus och restaurang Seglarbaren i Stockholms skärgård, med fisk- och skaldjursrätter som sin specialitet.

– Men även Hälsinglands mat lockar mig. Jag gillar att nyskapa och bevara olika mattraditioner. Jag hoppas kunna bidra till en gastronomisk upplevelse, säger Robert. 

I sommar arrangeras tre båtturer per vecka, med räkfrossa på onsdagar och skärgårdsbuffé på fredagar.  På söndagar blir det picknicktur, men nytt för i år är att passagerarna alltid kan välja att köpa fika, smörgåsar och dryck ombord på plats. Övriga dagar kan man hyra båten för bröllop, fest, kalas eller
konferens.

Trion ser fram emot en sommar fylld av roliga och välbesökta event. Den gamla styrhytten som står på land intill ångbåten ska förvandlas till glasskiosk och på campingen blir det bland annat trubadurkvällar, quizkvällar, en stor Saab-träff och Warpen Runt i samarbete med Friluftsfrämjandet.

Patrik, Carolin och Robert uppmuntrar till samarbete mellan företagen inom besöksnäringen i Bollnäs kommun och i Hälsingland, för att göra området till en topp fem-destination inom turistnäringen.

– Vi jobbar med bland andra Scandic Hotell, Ohlandersgården och Kungsholmen Hotell och Konferens för att tillsammans nå målet, säger Carolin.

Patrik nickar instämmande. Han vill få Bollnäsborna att känna stolthet och turisterna att bli nyfikna.

– Vi tror verkligen på Bollnäs och därför valde vi att flytta tillbaka hem igen. Här finns tusen möjligheter och stan har ett unikt läge bara ett par timmar från Stockholm. Får vi bara hit turisterna kommer de inte kunna motstå att bosätta sig här, säger han. #

Warpen

Ägare och underhåll: Bollnäs Ångbåtssällskap, med spons från lokala företag.
Drift och restaurang: PnP Rederi AB.
Drivmedel: Ånga (under två veckor i augusti) eller diesel.

Gamla Warpen

Mellan 1861 och 1878 var rutten Bollnäs-Söderhamn i bruk. Från Bollnäs åkte man med ångbåten Warpen till Edsänge. Därifrån tog man den hästdragna järnvägen 2 km till Landa och bordade nästa ångbåt. Sista etappen gick med tåg mellan Bergvik och Söderhamn. Sträckan är fem mil men tog, med tre byten, sju timmar. Utbyggnaden av järnvägsnätet runt förra sekelskiftet tog senare död på de flesta ångbåtslinjer, även denna. Warpen bytte därefter ägare, namn och farvatten ett flertal gånger innan den 1958 gick på grund utanför Beddinge på skånska sydkusten.

Nya Warpen

Runt 1990 fick de få kvarvarande ångbåtarna något av en renässans och flera renoverades. I den andan började några lokala entusiaster leta efter en lämplig båt. Bollnäs Ångbåtssällskap bildades i början av 1993 och ungefär samtidigt anlände en före detta bogserbåt till Bollnäs. Restaureringen påbörjades och redan 1994 kunde nya Warpen göra sin jungfrutur. Då hade såväl skrov som maskin totalrenoverats och en ny överbyggnad, inredd enligt 1800-talets ångbåtsideal, hade förvandlat bogserbåten till ett passagerarfartyg. Av praktiska skäl kompletterades ångmaskinen 2007 med en dieselmotor, men i övrigt har bara sedvanligt underhåll och smärre förbättringar genomförts.

Källa: Warpen.se

Text & foto: Johanna Syrén
Den här artikeln publicerades i #Hälsingland Norra 2022-05

Låt oss producera din hemsida
Magasin Järvsö