Billig, effektiv, tyst och utsläppsfri. Jörgen Bengtson har fastnat för elbilen och ser år 2019 som året då utvecklingen verkligen ska ta fart. – I Hälsingland är det verkligen inga problem att köra elbil i dag, säger Jörgen.

Att Jörgen Bengtson köpte en elbil för knappt två år sedan hade att göra med den hållbarhetssatsning de gjorde på Kungs­gården Långvind, det hotell och vandrarhem han driver i Enånger tillsammans med sin fru Agneta Bengtson. Satsningen i sig grundar sig på ett stort intresse för just hållbarhetsfrågor.

– Jag har varit engagerad för miljön sedan kärnkraftsmotståndet i mitten av 1970-talet. Att kunna köra bil utan utsläpp av kol- och kväveoxider, som jag dessutom kan ladda med egen solcells- och vindkraftsel, känns bra. Det har hänt så mycket på elbilsfronten på bara några år, säger Jörgen.

Till Stockholm utan att stanna

När han köpte sin första elbil, en andra generationens sådan, så fanns det fördelar, men också en hel del nackdelar. Räckvidden var dålig, det tog lång tid att ladda batteriet och de var dyra.

– I dag kan de kostnadsmässigt mäta sig med vanliga fossildrivna välutrustade bilar, räckvidden är mycket bättre, och infrastrukturen kring laddningen byggs ut mer och mer hela tiden.

Jörgen har en Kia e-Niro, en tredje generationens elbil, vilket innebär minst 40 mils räckvidd enligt nya körcykeln, WLTP, och snabbladdning på över 50 kW. Räckvidden är tillräcklig för att han ska kunna pendla till Stockholm tre dagar i veckan utan att behöva stanna längs vägen för att ladda.

– Som mest har vi kört 74 mil på en dag. Vi stannade och snabbladdade två gånger, och då var det ändå hög tid att ta en paus, säger Jörgen.

De två nackdelar Jörgen ser i dag, är att det inte går att koppla på en dragkrok på elbilen, och vill man ha en elbil med fyrhjulsdrift så måste man vara beredd att klättra i pris­klasserna till märken som Tesla, Jaguar, Audi eller Mercedes, som har detta. Men det går däremot att lasta på taket nu för tiden, och det är inte så många som faktiskt behöver fyrhjulsdrift, menar han.

Billigt i längden

Dessutom väger fördelarna väldigt tungt. – De är väldigt effektiva jämfört med en fossildriven bil. Verkningsgraden ligger på 83 procent mot 18 procent för en bensindriven bil, där väldigt mycket av energin går upp i rök i ren värme.

Elbilar är dessutom billiga i drift, berättar Jörgen. Servicekostnaderna ligger på ungefär en femtedel av vad det kostar att lämna in en ”vanlig” bil på service, menar han vidare.

– Och med snabbladdning kostar det dessutom bara tre kronor i milen att köra – och det går också att ladda bilen helt gratis på vissa ställen.

Sol, vind och vatten

Förutom att Jörgen tävlar lite med sig själv för att se hur långt han kan köra på gratis el, hittills är han uppe i drygt 800 mil, så har han som princip att alltid ladda bilen med grön el. Dels har de solceller på Kungsgården Långvind, dels är de delägare i ett vindkraftverk, och dels så går det att välja vilken typ av el man köper.

– Många hävdar att elbilar inte alls är utsläppsfria, att elen produceras med kol- och kärnkraft. Men som konsument kan jag göra ett aktivt val, och det har jag gjort. Elen jag kör min bil på kommer från sol-, vind- eller vattenkraft, säger Jörgen och fortsätter:

– Dessutom laddar jag bilen så fort jag bromsar, hur bra låter inte det?

Här finns det snabb­laddare i Gävleborg

• Hudiksvall: Circle K på Utängs­vägen 3
• Delsbo: Storgatan 16 A
• Gnarp: Circle K på Kyrkvägen 2
• Gävle: Circle K på Johanneslötsvägen 2 i Hagaström, Max södra infarten och Gavlevallen
• Ljusdal: OKQ8
• Noppikoski, Orsa finnmark: bensinmacken i centrum på E 45
• Ockelbo: Perslundavägen 16
• Sandviken: McDonalds på Gävlevägen 84
• Söderhamn: Circle K på Brädgårdsgatan 2
• Ängebo, Bjuråker: Svågagården

Följande publika snabbladdare i Hälsingland är beslutade men ännu inte i drift:
• Hudiksvall: Bilmetro
• Kårböle, Färila: längs R 84
• Söderhamn: McDonalds

Källa: Jörgen Bengtson

Text & Foto: Moa Åhs
Den här artikeln publicerades i #Hälsingland 2019-05

Låt oss producera din hemsida
Magasin Järvsö