HSP Gripen sålde under fjolåret sin tjugofem­tusende gripare – och bolaget är i samma veva inne i, vad de själva kallar för en ”massiv investerings­runda” där målet är att öka kapaciteten men också att förbättra arbetsmiljön för de anställda.

Gripen är deras enda produkt. Men den finns i ungefär 100 modeller spridda på olika serier och storlekar med specifika egenskaper. Den minsta griparen de tillverkar är en lättviktare på 120 kilo, den största väger över fyra ton. I princip all produktion sker ”in house”, vilket kräver både sin lokal och sina maskiner.

– Vi har inte alltid haft all tillverkning, men runt 2007-2008 när vi fortfarande fanns i Hassela så tog vi ett stort steg mot oberoende. Vi hade hamnat i ett läge där det var tre till fyra månaders leveranstid på skärning. Vi tog då beslutet att vi skulle ha en egen skärmaskin, och därifrån har vi skaffat allt fler maskiner, berättar HSP Gripens ägare och vd Tomas Jonsson.

I 27 år har Gripen frodats. En finanskris satte en eller annan käpp i hjulet, men i övrigt har kurvan pekat uppåt. En framgångsfaktor som de ser är just att det mesta av produktionen sker inom bolaget, och dels att allt material, i så stor utsträckning som möjligt, handlas lokalt. Inte minst under pandemin är det en fördel.

– Vi är kanske lite tokiga som har alla moment i huset. Med vår relativa litenhet är det kanske inte egentligen försvarbart att köpa in maskiner kontra att köpa in delar. Stundtals har det handlat om investeringar som är lika stora som omsättningen, men i slutet av dagen så har det ändå varit rätt för oss, säger Tomas och fortsätter:

– Vi kapar fortfarande toppar genom att ha vissa under­leverantörer som levererar komponenter. Vi kan göra alla delar själva, men i en produktionskedja uppstår alltid flaskhalsar.

Apropå investeringar så håller HSP Gripen just nu på med en investeringsrunda för att säkra upp inför framtiden. Med hjälp av ett investeringsstöd från Region Gävleborg satsar man 25 miljoner kronor på att öka kapaciteten, säkra kvaliteten och förbättra arbetsmiljön för de anställda.

Den enskilt största investeringen är en svetscell med sex robotar som är fullständigt automatiserad. Den står för ”lejon­parten” av miljonerna, som Tomas uttrycker det.

Bredvid honom sitter företagets marknadschef Janolof Joelsson. Han berättar att personalen ser positivt på de förändringar som sker. 

– Visst kan det dyka upp oro när man satsar på automatiserade maskiner, men det vi gör i den här investeringen är att vi tryggar sysselsättningen för våra anställda – och några till. Man kan säga det så här, vi behöver inte vara dubbelt så många när vi dubblerar omsättningen, säger han.

I övrigt har HSP Gripen satsat på en robot­svarv med tillhörande hanteringsutrustning, testanläggning, ventilation och värme, bland annat.

– Att satsa på den här typen av maskiner är till mångt och mycket en kapacitetsökning, ska vi ta nästa steg så är det ett måste för att inte bli omsprungen av konkurrenter. Men det innebär också att det är mycket färre händer och fötter inblandade med tanke på klämrisk, risken att du tappar någonting på tårna eller måste göra tunga lyft, säger Tomas.

Ventilation och värme har med arbetsmiljön att göra, men även den externa miljön. Värmen som genereras i produktionskedjan återvinns och går tillbaka in i verksamheten.

– Det blir en grön bock i varje ruta, säger Janolof.

Samma dag som vi besöker fabriken har man beställt den sista maskinen i den stora satsningen, en tvättmaskin. Sen är det lite detaljer kvar, som till exempel en uppdatering av skärmaskinen. Men också utbildning av personal. En viktig del i det hela. Därför har man upprättat en egen utbildning som man kallar Gripen-skolan som drog igång den 25 mars.

Det händer mycket, och mitt i allt nådde företaget även en häftig milstolpe. I höstas såldes gripare nummer 25 000 till en kund i Hälsingland.

– Det är en häftig siffra som gav oss anledning att fira, säger Tomas.

Janolof fyller i:

– Vi höll i ett litet och coronasäkert jippo tillsammans med återförsäljaren som sålde gripen och slutkunden som kommer att använda den. Vi målade den i guldfärg i stället för gult och bjöd på tårta. Det togs emot väldigt bra, jag tror inte att det var en branschtidning som inte snappade upp det.

Orderingången är för närvarande mycket stark, berättar de. De kan redan nu börja förbereda nästa jubileum vid 30 000 gripare – även om nästa stora milstolpe ligger vid 50 000. Målet för kommande år är att 2022 nå en omsättning på 100 miljoner. Men egentligen så är det inte siffror som driver personerna bakom HSP Gripen.

– Vi löser en uppgift på en marknad, och det är många gripare som inte byggts än. Det är det vi ska göra, säger Tomas. #

Fakta om HSP Gripen

  • 5 000 m2 produktionsyta.
  • 36 personer i årsarbetskraft.
  • Vidareförädlar cirka 900 ton Hardox-plåt från SSAB årligen.
  • Ett 30-tal köpande länder i egen regi, betydligt fler via Maskintillverkarna.
  • 100 procent återvinningsbar produkt.
  • >100 modeller av Gripen.
  • Lokalt/privat ägande.
  • 2015 flyttade HSP Gripen från Hassela till de nuvarande lokalerna i Hudiksvall.

Text & Foto: Moa Åhs
Den här artikeln publicerades i #Hälsingland Norra 2021-04

Låt oss producera din hemsida
Magasin Järvsö