Simpelt, men inte enkelt. Det var tanken med mobilspelet Railway escape som Andreas och Daniel Fransson släppte ihop ­nyligen i gemensamma bolaget Wolverine island.

Grabbarna Fransson växte upp med spel. Andreas har minnen från när han var fyra, fem år och smög ner på natten – för att hitta sina föräldrar sitta och spela Rad racer tillsammans med röda och gröna ”3D-glasögon”.
– Det var nog mitt första spelminne, sen köpte de ett Nintendo 1989, och ett Super Nintendo 1992, säger Andreas.
De drömmer båda om att ge sig in i spelbranschen, och nyligen tog de tag i drömmen och gav ut sitt första mobilspel Railway escape.
– Jag låg en kväll och skulle sova, så kom jag på det här och skrev ner allt på telefonen, sen spånade vi vidare tillsammans. Alldeles för mycket egentligen, idéerna började bli alldeles för konstiga, säger Andreas.
De försökte begränsa sig en del, men…
– Det blev ganska spretigt. Man vet inte riktigt vart det utspelar sig, kanske lite apokalyps. Vapnen är alltifrån rappling guns som skjuter råttor, till hästskor, till laser och sawblades, berättar Andreas.
– Men lite western är det, fyller Daniel i.

Railway escape är alltså ett top down, one finger game med pixel art, som går ut på att skydda sitt tåg mot fiender så länge man bara kan. Fienderna är även de lite spretiga med både bläckfiskzombies och drönare – och det mesta däremellan.
– Vi är inte så duktiga på spelgenres. Vi trodde nog att det var ett så kallat ”bullet hell-spel” men vi blev rättade via Reddit. Tydligen är det ett ”bullet heaven-spel” eftersom det är spelaren som skjuter och inte fienderna, säger Andreas.
De släppte spelet som en early access, och har fortsatt att utveckla det sedan dess. När vi intervjuar bröderna är en ny uppdatering på väg att laddas upp. Men sanningen att säga så är de rätt sugna på att gå vidare.
– Vi ville se hur processen fungerar, och börja bygga en liten community kring våra spel. När andra många gånger vill tjäna pengar på sina spel har vi sett det som att vi vill tjäna uppmärksamhet, säger Andreas.

Nästa spel ser ut att bli ett rpg-spel (role playing game) i 2,5D som är tänkt att spelas på en dator.
– Vi ville inte ta steget direkt till 3D, så vi går halvvägs. Vi ser framför oss en 3D-värld med 2D-modeller, säger Daniel.
Men mer än så fick vi inte veta, det är väl bara till att vänta och se! Under tiden kan man ju alltid fördriva tiden med att skjuta råttor på badringar med spikes från ett tåg. #

Andreas Fransson
Ålder: 39 år.
Bor: Järvsö.
Familj: Fru och katt.
Gör: Art director (med mera!).
Favoritspel just nu: Small land.

Daniel Fransson
Ålder: 35 år.
Bor: Järvsö.
Familj: Fru, två barn och två kaniner.
Gör: Utvecklare.
Favoritspel just nu: Zelda – Breath of the wild.

Text: Eje Åhs
Foto: Håkan Persson
Den här artikeln publicerades i #Hälsingland Norra 2023-05

Låt Svart Pist producera din hemsida
Läs Magasin Järvsö