Varför köpa potatis från okänd ort, när det går att gå över gatan och köpa lokalproducerad dito? För Tobias Annerhult Järvsö Lanthandel, är det helt logiskt att handla från de lokala producenterna.
Jag hör musik genom de vackra, röda dubbeldörrarna. Kliver in, och möts av en leende Tobias. Vi tar i hand och sätter oss ned vid det stora bordet, i centrum av lanthandeln.
Tobias är inne i det han kallar ”återhämtning- och omhändertagandefasen”. Lanthandeln har börjat ta den form han vill att den ska ha, och han har redan hunnit ha öppet under ett par tillfällen.
– Just nu hänger det på att hitta rätt personal. Jag går inte ut med några öppettider förrän jag kan vara säker på att hålla dem, och inte behöva jaga nytt folk inför varje pass. Sådant får man bara ont i magen av, säger Tobias.
Från dröm till verklighet
Drömmen har blivit verklighet. Det är det här han brinner för. Även om det kanske inte var helt och fullt uttalat när familjen flyttade till Järvsö för ett och ett halvt år sedan.
Under åren därefter har idén om Järvsö Lanthandel utkristalliserats, och det var nog under hållbarhetskonferensen för ett år sedan som det blev alldeles klart och tydligt hur drömmen såg ut.
– De frågade om jag ville hålla i middagen. Jag baserade hela menyn runt lokala produkter och jag hade som idé att bjuda in de lokala producenterna och låta dem berätta om sin verksamhet. Utan dem har vi ingenting, de är viktigast, säger Tobias.
Lanthandeln är en kombination av försäljning av lokalproducerade produkter och ett ställe att gå till för en bit god mat och någonting gott att dricka. Det är Tobias sätt att utnyttja alla de många delar som kockyrket innefattar. Det är ett sätt att stödja lokalsamhället och samtidigt utvecklas ur de begränsningar som det innebär att handla lokalt.
– Jag har själv försatt mig i en situation där jag tvingas till att jobba med det jag har och kan få tag på. Det är en situation jag triggas av, säger Tobias och fortsätter:
– Jag tror att det kan bli mer av mindre. Har du hela smörgåsbordet framför dig är det lätt att man börjar skära bort kanter och slänger saker. Blasten, vad kan jag göra med den? Skalet, vad kan det bli? Helt plötsligt kanske jag står med tre olika produkter från samma råvara. Det är ett otroligt bra sätt att utvecklas på.
Inte bara en lanthandel
Visionen för Järvsö Lanthandel är en plats där rörelse kommer naturligt. Rörelse i och ur lokalen, rörelse i lokalen. Samtal, möten, utbyten.
– Och så har det varit de gånger jag hittills haft öppet. En sådan där mysig stund var när det satt ett sällskap på sex till sju stycken vid bordet och så kom det in en ensam kille. Då var den en i det större sällskapet som sa: ”Men kom och sätt dig”. Fan vad najs. Grymt!
Tobias hoppas också att den ska kunna bli någonting av en lokal turistförmedling inom mat. Locka folk till att själva åka ut och besöka producenterna.
– Varför inte ta med sig en kaffetermos och hänga ett tag i JarseOsts ostkiosk?
Upp över öronen lycklig
Food trucken med samma namn som lanthandeln vill han inte heller släppa, och inte heller det koncept med matkassar till turister som han satte ihop under fjolåret. Exakt hur framtiden ser ut, det vet han dock inte. Just nu jobbar han på att landa i lokalen, som han är över öronen lycklig för. Det var en av de första platser han besökte i Järvsö, då Hälsingestintan fortfarande hade sin butik här.
– Jag frågade om det här stället ganska tidigt, men då var det kontor. Sen plötsligt ringer de och frågar om jag vill ha den. Från det, till att man har lyckats jobba ihop pengar under tiden för att bygga det här köket, med all utrustning som krävs. Få in kyla och alla inventarier och porslin. Till att, som i fredags, komma in halv sex på morgonen, sätta på kaffe, tända lamporna, sätta på SIN favoritmusik, och bara stå i köket och njuta. Allt är på samma ställe där jag lämnade det sist. Det är en lyckokänsla och ett lyckorus, det känns nästan ofattbart och som om det inte riktigt var på riktigt.
Inspirationsresa till Skottland
Tillsammans med tre andra utvalda fick Tobias Annerhult nyligen chansen att åka på en inspirationsresa till Skottland via Visit Sweden för att besöka lokala producenter och organisationer inom matbranschen.
”Jag har aldrig varit så mätt i så många dagar”, säger Tobias, som tar med sig mycket lärorikt hem till Järvsö.
Dels fick han upp ögonen för hur viktigt det verkligen är med marknadsföring i sociala medier, dels fick han otroligt mycket utbyte av de andra deltagarna – och inte minst:
”Jag insåg att mycket av det vi fick se, har vi redan här”.
Tobias Annerhult
Ålder: 43 år.
Bor i: Skästra.
Familj: Fru och två barn.
Gör: Driver Järvsö Lanthandel.
Text & Foto: Moa Åhs
Den här artikeln publicerades i #Hälsingland 2019-11