När Novemberkåsan satte enduroförare på prov i Gävle var det Hudiksvallsbördige Daniel Sundqvist som stod pall i lerträsket och kammade hem segern i seniorklassen.
– Det tog tid att smälta segern för det här är jättestort för mig, säger Daniel Sundqvist.
Det var ett tufft och slitsamt dygn för 149 enduroförare när Novemberkåsan anordnades i Gävle, endast 33 tog sig i mål. En av de som tog sig igenom den utmanande tävlingen och som dessutom fick kliva upp överst på pallen var Daniel Sundqvist från Hudiksvalls MCK.
– Det är så många människor som hört av sig och gratulerat som jag egentligen inte känner. Det är nog större än vad jag trodde och vad jag förstod där och då, säger Daniel.
Med 32 minuters marginal till tvåan i klassen, en totalplacering som åtta i tävlingen och en förbättring i placering från tidigare år kan Daniel vara nöjd med resultatet.
– Jag hade egentligen inte satt upp något mer mål än att förbättra mig från 2019, då blev jag femma i klassen och på plats 20 totalt. Men då tyckte jag att det hade strulat mycket för mig och tänkte att skulle det stämma fullt ut skulle jag kunna förbättra det lite grann i alla fall, säger Daniel.
Två gånger har Daniel har stått på startlinjen i Novemberkåsan, första året körde han sönder motorcykeln och 2019 slutade han som sagt femma. Det som lockar honom att delta i endurotävlingen som räknas till en av Sveriges tuffaste är utmaningen.
– Jag älskar att åka hoj och tycker det är lika roligt att åka hemma som på tävling. Men grejen med Novemberkåsan är utmaningen, att se hur mycket kroppen klarar av, säger Daniel och fortsätter:
– Nu i Gävle var det ganska brutalt, vissa delar av banan är finare men det är aldrig någon vila. Antingen är det stenig stig eller så är det lerhål. Det liknar inte alls en SM-tävling där det är fint och går snabbt hela tiden. En Novemberkåsa är dragen rakt igenom skogen på sina ställen. Det ska vara bökigt, tufft och långt.
Genom sjöar, lerhål och diken kämpar förarna och publiken som samlas ute i skogarna betyder massor berättar Daniel.
– Det är hur mycket folk som helst ute. Alla skriker och hejar och det är sånt som ger oss förare energi, säger Daniel och tillägger:
– Man kör fast jättemycket och man får ställa sig och lyfta upp motorcykeln många gånger och då finns publiken oftast där och de är guld värd.
Tävlingen som till största delen går på natten kräver konstant fokus av föraren, även mellan de olika specialproven som de heter. Då ska motorcykeln servas, kläder ska bytas och energi ska fyllas på. Något som sker under tidspress, då man har en tid att passa till nästa sträcka.
– Du måste serva allting själv, du får inte ha någon som skruvar med din cykel under tävlingen, förklarar Daniel som hade tur och endast var tvungen att byta en framskärm under alla dessa timmar på cykeln.
Nästa år kommer Novemberkåsan att arrangeras i Bollnäs, men då är det elitklassen som gäller för Daniel som samlat på sig seedningspoäng nog att kliva upp ett snäpp.
– Jag hade sagt att jag inte tänkte vara med, men nu måste jag eftersom det är i Bollnäs. Och speciellt när det gick såhär bra, skrattar Daniel. #
Text: Alicia Mårtensson
Den här artikeln publicerades i #Hälsingland Norra 2021-12