”Vi har kört i alla fartgupp efter vägen.” Med 23 år på nacken har E&S Motor i Ljusdal skaffat sig en gedigen erfarenhet och kunskap kring att importera bilar – framförallt veteranbilar.

Hobbyn blev ett arbete. Ulf ”Uffe” Sandstedt startade E&S Motor 1997 och han känner definitivt inte för att klaga.

– Det är kul att kunna kombinera det man tycker om med sitt jobb, säger Uffe.

E&S Motor jobbar med import av bilar från framförallt USA och det handlar företrädelsevis om så kallade ”jänkare” – amerikanska bilar av olika märken, modeller och årtal. De tar även hem nyare bilar, och en stor del av verksamheten går också ut på att sälja andras entusiastbilar.

Uffe skaffade sin första veteranbil när han var 15 år. Det var en Volkswagen ”bubbla” som han byggde om och for runt på utställningar med.

– Jag har alltid tyckt om att meka med bilar, ställa iordning och göra fint.

Uffe jobbade tidigare på det dåvarande familjeföretaget Trux och han fick även där sin mekarlust delvis tillfredsställd, men då företaget såldes i slutet av 1990-talet såg han en chans att ägna full tid åt sin passion.

– Det är lite roligt, för när jag började med det här då fanns det inte alls många raggarbilar i Ljusdal med omnejd. Det har kommit på senare tid och jag är väl lite pappan bakom det, säger Uffe och fortsätter:

– Det är lite som med Harley Davidson. För 30 år sedan, körde man HD då så var man en knutte med massa tatueringar, men sen blev det mer ”tillåtet”. Veteranbilarna framförs inte enbart av så kallade raggare längre. De har kommit in i finrummet. Det är lite status att ha en veteranbil i dag, säger Uffe.

En av de stora fördelarna med just veteranbilar är att de inte tappar i värde, snarare tvärtom – så länge de sköts om.

– Bilar som är mellan 20 och 25 år gamla är som regel billigast, oavsett märke. Det står still i några år, men så helt plötsligt blir de dyrare igen när de blir veteranare. De bilar vi håller på med är mellan 50 och 70 år gamla.

De populäraste bilarna är egentligen alla amerikanska varianter. Men företrädelsevis Chevrolet och Ford är de som går bra. Chrysler, Buick och Dodge kommer inte långt efter. Den absolut mest populära modellen?

– Cheva i årsmodellerna mellan 1955 och 1957. Även 1963-1965 är riktigt populära.

Varför tror du att det är just de som går hem hos folk?

– Det är snygga bilar, bra att åka i och det är väldigt lätt att hitta reservdelar.

Uffes eget projekt för tillfället är en Ford Galaxie från 1963.

– Det är en cabriolet som jag håller på att ställa i ordning i Nascar-stil. På gamla Nascar-bilar hade man mycket dekaler, tävlingssiffror och så. Egentligen ska det vara en trimmad motor också, men det hoppar jag över, säger Uffe och skrattar lite.

Just olika modeller av cabriolet är någonting som ligger honom varmt om hjärtat.

– Det kanske inte alltid är så fördelaktigt med en cab i vårt svenska sommarväder. Men det finns en tjusning i det. Ingenting slår att åka nedcabbat i fint väder. #

Text & Foto:Moa Åhs
Den här artikeln publicerades i #Hälsingland Norra 2020-05

Vi når alltid alla
Låt Svart Pist producera din hemsida
Läs Magasin Järvsö